28. februar 2023 ruller Danmarks første el-ambulance ud fra Falck-stationen i Sydhavnen. El-ambulancen skal være med til skabe værdifulde erfaringer i forhold til, hvordan man omstiller flere ambulancer til at køre på el.
I Falck er man godt i gang med den grønne omstilling af patient- og sygetransport, og nu er turen kommet til omstillingen af ambulancer, hvor kravene er langt højere. Ambulancer, som kører på el, er en relativt uprøvet teknologi, og derfor samarbejder Falck og Region Hovedstaden om et forsøg med en el-ambulance, som skal hjælpe hovedstadens borgere på hospitalet. El-ambulancen bliver den første af sin slags i Danmark og vil køre ud på sin første tur 28. februar kl. 10.30 2023 fra Falcks Hovedkontor i Sydhavnen.
Erfaringerne fra el-ambulancen skal være med til at forme og modne teknologien, så der indhentes viden om, hvordan el-ambulancer fremadrettet kan blive en del af ambulancedriften. Falck ønsker at fremme den grønne omstilling af ambulancer og har en langsigtet strategi om at omstille ambulancer til el og andre vedvarende energikilder i takt med teknologiens modenhed. Falck forventer, at de første el-ambulancer indsættes i den almindelige ambulancedrift om 3-4 år.
“Det er en stor milepæl i vores grønne omstilling. Vores medarbejdere har leveret et svært, men fantastisk arbejde op til lanceringen af el-ambulancen, hvor der ned til mindste detalje er blevet optimeret på vægten og den tilgængelige plads, så vi har fået skabt en operationel og skalerbar el-ambulance. Vores største direkte emissioner stammer fra vores brændstofforbrug, og derfor er det afgørende, at vi fremmer udbredelsen af ambulancer på el og andre vedvarende energikilder,” siger Jakob Riis, som er administrerende direktør i Falck.
“Jeg er rigtigt glad for, at Falck går foran med denne første El-ambulance i Region Hovedstaden. Vi har jo et mål om, at alle transportaktiviteter skal være fossilfri i 2050 – det vil sige transport af medarbejdere, patienter, varer og tjenesteydelser. Og at vi nu afprøver muligheden for eldrevne ambulancer, er endnu et skridt på vejen mod en fossilfri fremtid for transporten i Region Hovedstaden”, siger Lars Gaardhøj (S), regionsrådsformand i Region Hovedstaden.
El-ambulancen ligner en almindelig dansk ambulance, men den er dog en smule mindre i størrelsen. Det skyldes, at el-ambulancer er tungere end almindelige dieselambulancer. Ved at reducere størrelsen en anelse opnår el-ambulancen en højere hastighed og skal ikke oplades så ofte som en større ambulance.
El-ambulancen lever op til alle europæiske standarder i forhold til udstyr og funktion, og minder størrelsesmæssigt om nogle af Falcks ambulancer i Tyskland og Sverige.
Den nye el-ambulance, som sættes i drift i Region Hovedstaden:
Mercedes Benz e-Vito Tourer L3
- Udleder ingen CO2 når den kører
- Bruttovægt: 3.500 kg
- Maks. hastighed: 160 km/t
- Rækkevidde: 233 km på en opladning
- Nyttelast: 930 kg
- Batterikapacitet: 60 kWh
- Hurtig opladning: 35 min fra 10 pct. til 80 pct.
50% Reduktion af direkte CO2-udledninger inden 2030
Den nye el-ambulance er blot et af de initiativer, som Falck har igangsat for at sikre en grøn omstilling af koncernen.
Med en af verdens mest avancerede ambulancetjenester i Europa og USA, har Falck et højt fokus på, hvordan CO2-aftrykket kan reduceres fra de tungere køretøjer som ambulancer. Ambulanceforretningen udgør 75 % af koncernens direkte CO2-udledninger.
Den grønne transformation i Falck handler både om at reducere CO2-udledninger for de eksisterende ydelser, men det handler også om udviklingen af nye måder at levere sundhedsydelser på. Med bæredygtige sundhedsydelser, der øger tilgængeligheden og forebygge indlæggelser, hjælpes flere med færre ressourcer med et mindre CO2-aftryk.
Falck har et mål om at reducere egne direkte CO2-udledninger med 50% fra 2021 til 2030 og har forpligtet sig til Science Based Targets initiativet i 2022.