På trods af at færre passagerer har rejst med metroen under COVID-19, forventes det stadig, at antallet af passagerer vil stige i fremtiden. Derfor har METROEN indkøbt otte nye tog til M1 og M2 for at sikre, at der fortsat vil være plads i metroen – også når byen breder sig og flere rejser med den kollektive trafik. Det oplyses i en pressemeddelelse.

Med de nye tog regner de med at kunne øge kapaciteten med cirka 20 procent i myldretiden, hvilket betyder, at der kan være helt ned til 90 sekunder mellem togene på de strækninger, hvor der er flest passagerer.

Foto: Anne Beth Witte, Byportalerne.dk

Ny indretning.
De nye tog ligner de gamle udenpå, men indeni er de en smule anderledes. Det er sjette version af de eksisterende tog, hvor Cityringens tog er version fem. Som i andre landes metrosystemer er sæderne placeret langs vinduerne, og der er flere klapsæder og færre faste sæder. Det gør det muligt at udnytte gulvpladsen mest mulig samtidig med, at det bliver nemmere at komme ind og ud ved stationerne – også for passagerer med cykler, kørestole, barnevogne og lignende.

Testkørsel.
De forventer, at de otte nye tog kan sættes i drift i løbet af vinteren 2021/2022. Ventetiden skyldes, at togene skal gennem en lang række tests for at sikre, at de kører godt og sikkert. De bliver bl.a. testet på deres bremse og accelerationsevne, hvordan dørene åbner og kørekomforten, så togene ikke ryster, når de kører. Se video fra testkørslen her.

De har planlagt testkørslerne, så de generer passagererne mindst muligt. Derfor bliver størstedelen foretaget på strækningen mellem Christianshavn og Vestamager om aftenen og/eller om natten i det kommende års tid.

Her kan du læse mere om den aktuelle testkørsel