Selvom danskerne er gode til at pante, ender otte procent af alle pantflasker og dåser uden for det danske retursystem – blandt andet i naturen. Det vil WWF Verdensnaturfonden og Coca-Cola gøre op med ved at støtte de unge forbrugere til gode pantvaner* og sikre, at mindre emballage ender i naturen.

Pressefoto Dansk Retursystem

I Danmark anser vi os selv for at være verdensmestre i at pante, og hele 92 procent af vores brugte flasker finder vej tilbage i vores retursystem. Alligevel ender 170 millioner flasker og dåser hvert år uden for retursystemet, fordi de ikke afleveres i flaskeautomaten, og antallet er over de seneste år stagneret.

Det er et problem, lyder det fra Coca-Cola og WWF Verdensnaturfonden, der sammen sætter fokus på vigtigheden af, at panten kommer i retursystemet og ikke ender i naturen.

På Jordens Dag den 22. april stod de bag en konference på Københavns Erhvervsakademi (KEA), for at stille skarpt på natur, biodiversitet og cirkulært forbrug med oplæg fra blandt andre Alexander Holm fra Den Dyriske Time og Anders Morgenthaler. Udover de deltagende studerende på KEA blev konferencen live streamet for flere hundrede gymnasieelever i landet.

”Vi er glade for at bidrage til støtte de unge forbrugere, så de får en forståelse for vigtigheden af genbrug og genanvendelse. Uden den forståelse blandt de nye forbrugere vil vi ikke lykkes med at skabe en cirkulær økonomi for vores emballage, der udgør 40 procent af vores CO2-udslip,” siger Annette Spanggaard, public affairs, kommunikations- og CSR-direktør hos Coca-Cola Danmark. Coca-Cola Danmark har et mål om at opnå 100 procent returrate inden 2030.

Mette Boye, miljøfaglig direktør i WWF Verdensnaturfonden, understreger vigtigheden af, at ingen emballage ender i naturen:

”Affald i naturen er et enormt problem i Danmark og globalt. Det påvirker vores drikkevand, havmiljø og dyr. Heldigvis ved vi, at de unge er opmærksomme på at passe på vores fælles planet, og derfor håber vi, at vi sammen med Coca-Cola kan være med til at sikre, at vi i fremtiden får endnu mindre emballage i naturen, ” siger hun.

Dansk Retursystem har kortlagt forbrugernes adfærd og bekræfter, at panten uden for retursystemet risikerer at ende i naturen:

”Fra vores kortlægning af forbrugernes pantadfærd, har vi erfaret, at noget af den pant, der ikke kommer retur, så det kan blive genanvendt, ryger i skraldespanden derhjemme, eller ender på gaden eller i det offentlige affald, når især de unge færdes i bybilledet med flasker on-the-go, på vej til og fra uddannelsesinstitutioner eller når de er i byen,” forklarer Anne-Mette Bundgaard, kommunikations- og brandingchef i Dansk Retursystem.

Kendte danskere og pant-koncert skal flytte de unges pantvaner
Foruden konferencen på KEA fortsætter WWF Verdensnaturfonden og Coca-Cola med sammen at sætte fokus på vigtigheden af at pante med en ’pant-koncert’ den 13. maj i Byhaven i København, hvor adgangsbilletten er en pantkupon på mindst 50 kroner. Koncertgæsterne her kan se frem til optrædener fra de danske musiktalenter Mina Okabe og Mumle.

Derudover sætter kendte danskere i uge 17 fokus på pant-initiativet via Instagram med en opfordring til de unge om at indsamle og ikke mindst indlevere deres pant. Beløbet fra den indleverede pant kan man donere til WWF Verdensnaturfonden og organisationens arbejde for blandt andet at sikre en plastikfri natur.

*Kilde: Kantar-undersøgelse (nu Verian) fra både 2021 og 2022 viser, at det særligt er blandt de unge, der er en problematik omkring manglende pantning. Her svarer fx 74 % af respondenterne i aldersgruppen 18-35 år at “det er snasket og klistret at pante”, mens 11 %, mener, det er “pinligt at pante fordi, det ser ud som om, jeg mangler penge”.

Læs mere om Panda Pant 2024-initiativet her: https://wwf.dk/kampagneoversigt/panda-pant/.

Om World Without Waste
Coca-Cola indførte i 2018 sin egen bæredygtighedsstrategi, World Without Waste, der er udviklet i samarbejde med WWF. Med World Without Waste har læskedrikvirksomheden sat sig et ambitiøst 2030-mål om, at 100 procent af den emballage, der svarer til al Coca-Cola-salget, skal være indsamlet, og inden 2025 skal minimum 50 procent af emballagen være af genanvendt plast. Det europæiske mål for indsamling af drikkeflasker af plast er 61 procent i 2025 og 25 procent, når det gælder andelen af genanvendt plast i plastikflasker til drikkevarer.

Læs mere om World Without Waste her: https://www.coca-cola.dk/baeredygtighed-vores-ansvar/miljo-og-genbrug/en-verden-uden-affald-coca-cola-annoncerer-ambiti-st-b-redygtigt-emballeringsm-l.

Om the Coca-Cola Company
The Coca-Cola Company (NYSE: KO) er en verdensomspændende læskedrikvirksomhed, der tilbyder et komplet drikkevaresortiment inkluderende over 500 brands i mere end 200 lande. Udover virksomhedens Coca-Cola brand, tilbydes brands som AdeS, Ayataka, Costa, Dasani, Del Valle, Fanta, Georgia, Gold Peak, Honest, innocent, Minute Maid, Powerade, Simply, smartwater, Sprite, vitaminwater, Kildevæld, Fuzetea, Ramlösa og ZICO. Vi udvikler hele tiden vores portefølje ved at reducere indholdet af sukker i drikkevarerne samt at lancere nye innovative produkter. Vi arbejder også på hele tiden at reducere vores miljøpåvirkning ved at give vand tilbage til samfundet og recirkulere. Sammen med vores tapperier har vi mere end 700.000 ansatte, der hjælper lokale samfund i hele verden med at tilføre økonomiske muligheder.

Du kan læse mere på www.coca-colacompany.com og www.coca-cola.dk samt følge medpå Twitter, Instagram, Facebook og LinkedIn. De danske sociale medier kan følges her: IInstagramFacebookog YouTube.