S-banen i Indre København tager et teknologisk kvantespring

Et nyt, intelligent signalsystem er nu taget i brug på S-banen i det centrale København.

Et nyt, intelligent signalsystem er nu taget i brug på S-banen i det centrale København. Hovedstadens trafikale hjerte har dermed fået en massiv teknologisk opgradering.

Banedanmark er i fuld gang med at udrulle et nyt signalsystem, som skal være med til at føre S-banen ind i den digitale tidsalder. I weekenden kom turen så til hjertekulen i den københavnske togtrafik.

Her tog Banedanmark nemlig det nye system i brug mellem Nordhavn i nord og hhv. Carlsberg og Sydhavn i syd via Københavns Hovedbanegård, som de fleste S-togslinjer passerer igennem.

Det betyder, at hele S-banenettet i det indre København er gået fra at køre med gamle, analoge signaler fra 1970’erne til ny, digital signalteknologi. Dermed kører mere end halvdelen af S-banen nu med et nyt, intelligent signalsystem.

”Vi har nu taget et stort skridt ind i jernbanens årti. Mere end halvdelen af S-banenettet har taget det nye signalsystem i brug, og det er i sandhed en god nyhed for passagererne i den kollektive trafik. Med udrulningen af det nye signalsystem kan vi se frem til en endnu bedre, mere punktlig og mere rettidig togdrift uden unødige aflysninger på grund af signalfejl. De kommende år skal vi tage mange flere skridt mod en attraktiv, velfungerende og grøn jernbane i Danmark med nye signaler, elektrificering og ellokomotiver,” siger transportminister Benny Engelbrecht.

De gamle, analoge signaler er udtjente og årsag til forsinkelser. Derfor har Banedanmark skiftet dem ud med et nyt, digitalt signalsystem. Formålet er at give flere tog til tiden og en mere stabil togdrift.

“Hver dag rejser mange tusinde mennesker med S-toget i og omkring København, og derfor er vi helt inde at røre ved hovedstadens bankende trafikhjerte, når vi fornyer S-banen i det indre København,” forklarer Thilde Restofte Pedersen, direktør for Signalprogrammet i Banedanmark, og fortsætter:

“Det har været en kæmpe operation, og det er lykkedes. Derfor er vi glade for at kunne give de mange københavnske passagerer en S-bane, som har taget et teknologisk kvantespring.” Ny teknologi på S-banen Det nye signalsystem på S-banen hedder CBTC og er den nyeste generation af signalsystemer til bybaner. Det bliver anvendt i storbyer verden over som f.eks. New York, Paris og London. Altså er det en kendt teknologi, som S-togene fremover kommer til at køre på, og som inden for de seneste par år er blevet taget i brug på andre dele af S-banen.

“Med det nye system samler vi skinner, tog og trafikcentre i ét system. Da det nye system er digitalt – og dermed har færre fysiske komponenter – bliver det mindre sårbart,” siger Janus Steen Møller, direktør for Signalsystemer i Banedanmark.

“Formålet er flere tog til tiden, da risikoen for signalfejl bliver mindre. Derfor vil det komme passagererne til gavn, at vi fører teknologien bag signalerne på S-banen et halvt århundrede frem i tiden,” siger han. Snart i mål Udrulningen mellem Nordhavn i nord og Carlsberg og Sydhavn i syd er den næstsidste i rækken, inden hele S-banen kan køre med det nye signalsystem.

I slutningen af 2022 kan Banedanmark nemlig sætte punktum for den allersidste udrulning af det nye signalsystem på S-banen. Her bliver CBTC taget i brug på hele den sydlige del af S-banen mellem Sydhavn og Køge samt mellem Carlsberg og hhv. Høje Taastrup og Frederikssund.

Når Banedanmark tager et nyt, digitalt signalsystem i brug på en ny strækning, vil der være en indkøringsperiode, hvor det nye system bliver holdt under ekstra bevågenhed. På den måde kan Banedanmark hurtigt sætte ind, hvis der skulle opstå tekniske fejl.

 

Billedet er taget af fotograf Christoffer Regild.