Københavns Kommune og Københavns Politi lancerer en nattelivskampagne, hvor respekt for byens udearealer og de lokale beboere er i fokus. Det oplyser Københavns Kommune i en pressemeddelelse
Foto: Jesper Thode Larsen, Byportalerne.dk
 
Unge, der fester og larmer, og beboere, der gerne vil have deres nattesøvn i fred, er sjældent en god cocktail. Men det er ikke desto mindre virkeligheden for en stor gruppe københavnerne, der bor ud til populære festområder som Indre By, Islands Brygge og Nørrebroparken. Her er bylivet i aften- og nattetimerne vokset de senere år, og det giver mere støj og affald i gaderne – til frustration og gene for beboerne.

Ligesom sidste sommer er der igen i år udsigt til, at mange unge vil mødes på byens populære solpletter, og en afslappet eftermiddag med vennerne kan udvikle sig til en støjende fest. Derfor skyder Københavns Kommune kampagnen Alle skal kunne være her i gang.  Kampagnen skal være med til at forebygge, at festen i parken eller på byens pladser tager overhånd. Med asfaltklæb, plakater i byrummet, en indsats på sociale medier og dialog med målgruppen på gaden skal kampagnen gøre særligt de unge opmærksomme på deres adfærd, når de bruger byen. Både dem, der bor i København og dem, der tager til København for at feste og hænge ud, så alle husker hensynet til byens beboere.

Mange unge længes efter at have det sjovt med vennerne efter en lang corona-nedlukning. Det forstår jeg godt!  Men det er vigtigt, at vi alle sammen tager hensyn til hinanden og bruger byen med respekt – det gælder også, når man sidder i en park en lun sommeraften eller bevæger sig rundt mellem byens barer og caféer. Jeg håber, at kampagnen – sammen med en række andre tiltag – kan være med til at forebygge, at festen i gaden tager overhånd til sommer. For København er en rummelig by, og det skal den blive ved med at være – der skal være plads til både fest og til dem, der har brug for fred og ro,” siger overborgmester Lars Weiss (S).

Kampagnen er blot et af en række tiltag fra kommunens side, som skal dæmpe larmen i nattelivet. Blandt andet øger kommunens natteværter deres tilstedeværelse i aften- og nattetimerne sommeren over, og i udvalgte parker indfører man – foreløbigt som et forsøg – et forbud mod elektronisk forstærket musik fra fx soundboxes, som sidste sommer var til gene for mange. Herudover vil der sommeren over være hyppigere tilsyn med barer og restaurationers afspilning af udendørs musik og overholdelse af regler for udeserveringer. For som Teknik- og Miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen understreger:

Der skal være plads til nattelivet i København, men det må ikke kamme over, for byen skal også være rar at bo i. For at sikre at balancen ikke tipper, skal der sættes nok penge af til renhold, støjvagter og kontrol med udeserveringstilladelser. Det skal prioriteres.”

Derudover er der planer om at oprette et kommunalt korps af tryghedsvagter, så snart Folketinget har lovgrundlaget på plads. Og i efteråret ventes kommunens nye Restaurations- og Nattelivsplan vedtaget i Borgerrepræsentationen. Noget som kultur- og fritidsborgmester Franciska Rosenkilde (Å) ser frem til:

Det er vigtigt, at København også fremover er en by, hvor man både kan feste og bo. Derfor arbejder vi for et mere forpligtende samarbejde mellem nattelivets aktører og fokuserer på et kulturbåret natteliv, der er langt mere præget af det festlige samvær og de gode oplevelser. Derudover er det vigtigt med helt konkrete værktøjer, der kan bruges i de gader og områder, hvor larmen og utrygheden er for dominerende.

I kampagneugerne vil kommunens natteværter, Københavns Politi og Natteravnene have særligt fokus på dialog med de unge om en hensynsfuld adfærd i nattelivet med plads til alle.

Københavns Politi kommer til at være synligt til stede de steder i byen, hvor vi erfaringsmæssigt ved at mange samles og fester i de sene aften- og nattetimer. Vores udgangspunkt er dialogens vej, så festen ikke stikker af og støjniveauet bliver for belastende. Men vi kommer også til at holde øje med at kommunens skærpede støjregler overholdes i de grønne områder som er omfattet,” siger politidirektør Anne Tønnes.

Fakta om kampagnen

  • Kampagnen er planlagt til at køre fra den 31. maj i uge 22 og igen i uge 26 og består af:
    • Plakater i byrummet
    • Asfaltklæb på/nær problemfyldte udeområder
    • Indsats på sociale medier, inkl. små film
    • Dialog med unge i målgruppen ved Natteravnene og Københavns Politi
    • Plakatopsætning på plakatvægge samt uddeling af plakater i samarbejde med Københavns Politi
    • Poster Party hos Kiohskh (københavnere kan komme forbi og hente deres egen kampagneplakat for at støtte op om budskabet)