Fra torsdag 21. april 2022 vil elhavnebusserne i Københavns Havn skabe en ny genvej mellem Nordhavn og Refshaleøen. Det sker, når havnebussen fremover lægger til kaj ved det nye stoppested Orientkaj St.

I dag kræver det en tur hele vejen igennem Indre By, hvis du fra Nordhavn vil en tur til Refshaleøen. Det ændrer sig fra torsdag 21. april 2022, hvor Københavns Kommunes overborgmester og Movias administrerende direktør indvier det tredje, nye havnestoppested i Københavns Havn i år – Orientkaj St. i Nordhavn.

“Offentlig transport binder København sammen, og når vi gør plads til flere københavnere i Nordhavn, skal de selvfølgelig have nem adgang til resten af byen. Med det nye havnebusstoppested kan vi tilbyde en nem genvej over vandet til Refshaleøen, samtidig med, at alle københavnere kan hoppe fra metroen og direkte over bølgerne på en havnebus fra Orientkaj,” siger Københavns overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S).

Tilbage i februar 2022 åbnede stoppestederne Islands Brygge Syd og Enghave Brygge, og nu vil havnebussen også sejle fra stoppestedet Orientkaj St. i Nordhavn. Alle borgere med gyldig billet kan hoppe med på den første sejltur fra Nordhavn kl. 16:30, der stævner ud fra Orientkaj St. kort efter indvielsen, hvorefter stoppestedet betjenes i sejlplanen for linje 991 og 992.

De tre nye stoppesteder ligger alle tæt ved nye bykvarterer, hvor der i disse år bliver bygget mange nye boliger. Stoppestedet Orientkaj St. i Nordhavn giver nu de mange københavnere, som vil bo her, mulighed for at krydse havnen med offentlig transport og eksempelvis nyde mad- og fritidstilbud på Reffen, der ligger ved stoppestedet Refshaleøen lige ovre på den modsatte side af havnen.

Da de to nye stoppesteder Islands Brygge Syd og Enghave Brygge blev taget i brug, gik havnebusserne 991 og 992 fra fem til syv havnebusser, hvoraf en er en reservebåd. Alle syv havnebusser sejler på el og har plads til 80 passagerer. “Vi glæder os til sammen med Københavns Kommune at åbne for betjening af den nordlige del af Københavns Havn, og give vores kunder mulighed for at opleve byen på begge sider af havnen. Samtidig er vi glade for at indsætte to elhavnebusser mere, der heller ikke hverken støjer eller udleder CO2, NOx eller partikler, når de sejler. Det er endnu en vigtig, klimavenlig gevinst for den kollektive transport i Københavns Kommune,” siger Movias administrerende direktør, Dorthe Nøhr Pedersen. Havnebussen sejler på hverdage i tidsrummet 07:00-22:00 og har afgang hver halve time. De sidste to afgange i hverdagen sejler med timedrift. I weekenden sejler havnebussen hvert 45. minut. I sommerhalvåret sejles der hvert 30. minut i weekenden. De nye sejlplaner ligger på dinoffentligetransport.dk og man kan søge sin rejse fra det nye stoppested i Nordhavn frem i rejseplanen fra 21. april 2022.

Program for indvielse af havnebusstoppested Orientkaj St.

Indvielsen sker torsdag 21. april 2022 kl. 16:15 ved stoppestedet Orientkaj St. i Nordhavn. Kl. 16:15     Snoreklip og det nye stoppested indvies officielt v. Københavns Kommunes overborgmester Sophie Hæstorp Andersen sammen med Movias administrerende direktør Dorthe Nøhr Pedersen.

Kl. 16:30   Havnebussen sejler sin allerførste tur fra Orientkaj St. i Nordhavn med Københavns Kommunes overborgmester Sophie Hæstorp Andersen og Movias administrerende direktør Dorthe Nøhr Pedersen Alle borgere og pressen er velkommen til at deltage ved indvielsen samt sejle med på havnebussens første tur ud fra Orientkaj St. (så længe pladser haves og husk billet).

Fakta om elhavnebusserne på linje 991 og 992

Elhavnebusser lader fuldt op med el om natten og supplerer i løbet af dagen med opladning ved tre ladestationer: Orientkaj St., Refshaleøen og Teglholmen Havnebusserne 991 og 992 sejler fra 21. april 2022 fra Orientkaj St. over til Refshaleøen og herfra til Nordre Toldbod – Operaen -Nyhavn – Knippelsbro – Det Kongelige Bibliotek – Bryggebroen – Islands Brygge Syd – Enghave Brygge og ender ved Teglholmen. Havnebusserne transporterede i 2021 ca. 450.000 passagerer. Havnebusserne er 23,3 meter lange, 5,6 meter brede og 4,4 meter høje (over vandlinjen), og har en servicehastighed på 8 knob (ca. 14 km/timen). Havnebusserne er indrettet med store vinduespartier, som skaber lys og luft og mulighed for at opleve havnefronten optimalt. Endelig er der, udover de 80 passagerer, på hver havnebus plads til otte cykler, som man her kan tage med gratis, og fire kørestole eller fire barnevogne. Elhavnebusserne varmes op med HVO, som er en biodiesel, der er bedre for klimaet end almindelig diesel. Seks af de i alt syv eldrevne havnebusser vil indgå i sejlplanerne mens den sidste er en reservehavnebus.

Kontaktinformation

Movia Presse & Kommunikation, tlf. 36 13 20 10 eller presse@moviatrafik.dk

Københavns Kommune: Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen via pressekonsulent Simon Malte Olesen, tlf. 29 63 24 20 eller u19j@kk.dk

Movia er Danmarks største og grønne mobilitetsselskab. Vi kører årligt med ca. 200 mio. kunder i busser, lokaltog og flextrafik. Alle med hver deres historie. Det bliver til 22.602 historier i timen. I Movia arbejder vi for, at flere skal transportere sig klimavenligt sammen. Og vi har sat klare mål for vores fælles fremtid: I 2030 er alle vores godt 1.300 busser fossilfri – mindst halvdelen kører på el. Flextrafikken køres i elbiler, og nye lokaltog er eldrevne. Movia ejes af de 45 kommuner og to regioner på Sjælland. Vi er en offentlig virksomhed reguleret af lov om trafikselskaber. Læs vores Mobilitetsplan 2020.