Ambitionerne fra genopretningsplanen Comeback Copenhagen 2023 er overgået, og nye overnatningstal støtter op om, at turisme i København er tilbage i topform med rekordresultat.

Foto ABW

Hovedstadsturisme er stærkt tilbage efter corona-pandemien betød et drastisk fald i antallet af turister. Nu er ambitionerne i genopretningsplanerne nået med et rekordresultat. De seneste tal for overnatninger på hovedstadens hoteller mm. viser, at genopretningen har taget så meget fart, så turismen nu ligger ca. 18,2 pct. over 2019-niveau. Det er nyt rekordniveau. Derudover er det også en stigning på 10,8 pct. sammenlignet med 2022.

Der er fortsat stort potentiale for turismen og derfor fokuserer regeringens fokus på at skabe endnu bedre vilkår for dansk turisme.

Erhvervsminister Morten Bødskov udtaler:

”Turismeerhvervet tog et hårdt slag under covid-19, og derfor er det imponerede, at det kun har taget to år at vende skuden. Det er et tydeligt tegn på, at genopretningsplanen har haft en god effekt, og at det har betalt sig at investere i en målrettet genopretning af turismen. At vores hovedstad giver vores internationale konkurrenter kamp til stregen, når det kommer til flest overnatninger, viser, at København er en europæisk spydspids med en bred palette af oplevelser for turister. Og det er ikke kun hovedstaden, vi ser levere solide resultater, for turismen i hele landet har vist rekord på rekord, med flotte overnatningstal, høj score på en imødekommende befolkning og skønne naturoplevelser.”

Overborgmester i København, Sophie Hæstorp Andersen, udtaler:

“Flere besøgende og turister skaber mere byliv, flere arbejdspladser og er godt for hovedstadens kulturliv, butikker, hoteller og restauranter. Derfor er det rigtig positivt, at København er kommet stærkt tilbage efter corona. Jeg er samtidig glad for, at vi med genopretningsplanen har et særligt fokus på en bæredygtig omstilling af turismebranchen, både når det gælder den grønne udvikling af vores by og hverdagslivet i Københavns kvarterer.”

Kultur- og fritidsborgmester i København Mia Nyegaard, udtaler:

”Det er godt, at turismen slår rekord. Det er til gavn for både København, erhvervslivet og udviklingen af vores by. Rekorden er nok et udtryk for en blanding af både konjunkturer, genåbningen, flere store events og genopretningsplanen. Med rekordmange turister bliver det vigtigt at se på, hvordan vi får turister rundt i hele byen. København er så meget mere end centrum, Langelinie og Strøget. Vi skal have fremmet hverdagsturismen, så man på sit besøg i København også kommer til Nordvest og Valby, og oplever hvordan det er at være ’rigtig’ københavner og får en fornemmelse af alle de kvarterer og stemninger, der er i København. Det kræver af os, at vi får mere metro, flere cykelruter og i det hele taget bliver ved med at udvikle byen, så den bliver ved med at være en af verdens allermest attraktive storbyer både at leve i og besøge.”

Administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, Mikkel Aarø-Hansen, udtaler:

”Takket være en ekstraordinær investering er det lykkes at skabe ekstraordinære resultater. Vi har sammen vendt den største krise for hovedstadens turisme nogensinde til fremgang – og vi står nu stærkere end vores internationale konkurrentbyer. Men opgaven er langt fra færdig. Over de kommende år har vi en stor opgave med at forene en lang række væsentlige samfundshensyn: Vi skal udnytte de mange tusinde nye hotelværelser til at styrke turismen året rundt. Skabe varig beskæftigelse til borgere uden for arbejdsmarkedet. Og samtidig skabe en grøn og bæredygtig omstilling af turismen. Det kæver helt ny handling og et fortsat stærkt offentligt-privat samarbejde.”

De to genopretningsplaner Comeback Copenhagen 2021 og Comeback 2023 blev til i samarbejde mellem Erhvervsministeriet, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen.

Turismeindsatsen i hovedstaden er integreret på tværs af segmenter og forretningsområder. Og her har der været sat ekstra turbo på arbejdet med at tiltrække storbyturister, møder, kongresser, events, flyruter og krydstogtanløb og samtidig omstille destinationen til en ny markedssituation og ikke mindst sætte fart på den bæredygtige omstilling af hovedstadens turisme.

Kilde.