Bilejerne i områderne omkring Københavns Kommunes underjordiske p-anlæg på Nørrebro og Amager vil med al sandsynlighed opleve udfordringer med at finde parkeringspladser, når de fuldautomatiske anlæg senere på året står foran en større modernisering.
Københavns Kommunes tre underjordiske fuldautomatiske parkeringsanlæg har efterhånden nogle år på bagen hver især, og både kommune og bilister oplever flere og flere fejl, som tiden går. Flere gange har der været tale om regulære nedbrud af flere dages varighed, hvor dele af anlæggene har været ude af drift, og borgere ikke har kunnet få deres biler op af anlægget.
Derfor planlægger Teknik- og Miljøforvaltningen i år en større udskiftning af centrale komponenter på de tre anlæg, hvoraf to ligger på Amager, og ét ligger på Nørrebro. Moderniseringen skal give en mere sikker og stabil drift til glæde for brugerne, men under arbejdet med de tre anlæg må beboere i nærområderne væbne sig med tålmodighed.
For de midlertidige lukninger vil med al sandsynlighed skabe både udfordringer og frustrationer i hverdagen for bilisterne i områderne, når de må nøjes med mindre plads at parkere på. På Nørre Allé på Nørrebro vil 164 pladser være ude af drift, mens arbejdet står på, mens man på Amager kommer til at mangle henholdsvis 268 og 407 pladser i anlæggene ved Under Elmene og på Leifsgade. Arbejdet forventes at vare 10-12 uger hvert sted.
Enhedschef Jesper Borch er godt klar over, at bilejernes hverdag bliver sværere, men opgraderingen af anlæggene er ikke til at komme udenom, forklarer han:
– Det giver sig selv, at de midlertidige nedlukninger kommer til at skabe problemer lokalt, når alle bilister tvinges til at parkere på overfladen. Desværre kan vi ikke arbejde på de fuldautomatiske p-anlæg, mens de er i brug, og derfor er vi nødt til at lukke dem, mens arbejdet pågår. Opgraderingen skal sikre, at vi fremover i videst muligt omfang undgår de driftstop, som i dag kan skabe store frustrationer, og dermed er der altså en mening med renoveringen. Men vi undgår ikke, at det bliver til gene for bilisterne i nærområderne, imens vi arbejder, siger Jesper Borch.
Bilister, som benytter anlæggene, vil skulle finde parkeringsmuligheder i gadeplan i nedlukningsperioden. Teknik- og Miljøforvaltningen opfordrer bilejere i de berørte områder til allerede nu at overveje alternative parkeringsmuligheder i nedlukningsperioderne.
Fakta
Arbejdet forventes at foregå i følgende perioder:
Nørre Allé, Nørrebro: Fra 1. juli til 22. sep. 2024 (uge 26-38)
Under Elmene: Fra 7. okt. -14. dec. 2024 (uge 41-50)
Leifsgade: Fra 23. dec. – 15. marts 2025 (uge 52-11)
I forbindelse med renoveringen vil blandt andet nummerpladeaflæsere og betalingssystem blive udskiftet, da disse dele er årsag til mange af de driftsstop, som forvaltningen og bilister oplever i dag. Derudover udskiftes bagvedliggende servere og andre tekniske komponenter, som ligeledes vil sikre mere stabilitet.
Der udsendes borgerbreve via digital post til alle licenshavere, som har adgang til anlæggene via p-brikken. Der udsendes et brev cirka tre måneder før arbejdets begyndelse samt en måned før. Der udsendes ligeledes en sms til de borgere, som er tilmeldt sms-ordningen en uge før lukning.
Parkering i p-anlæg er at sidestille med parkering på gadeplan, og man må derfor i den begrænsede periode, anlæggene er lukket, finde gadeparkering i den licenszone, som anlægget er tilknyttet.
En beboerlicens giver københavnere i områder med betalingsparkering mulighed for at parkere til en nedsat pris/med rabat, men den ordning må ikke forveksles med at have købt sig retten til en konkret parkeringsplads, som det er muligt i private p-huse til væsentligt højere priser.
Projektet har en værdi af 31 mio. kr.