I dag, den 10. august, lancerer WWF Verdensnaturfonden og Coca-Cola sammen med musikikonet, Lukas Graham, et nyt initiativ, der skal øge fokus på den pant og plast, der findes i naturen. World Without Waste-initiativet sker i samarbejde med danske uddannelsesinstitutioner også fra region Hovedstaden, der den kommende måned vil konkurrere om, hvem der kan indsamle mest pant og plast.
Alt for mange flasker og dåser pantes hvert år ikke, og meget plast ender dermed i danske skove, søer og have. Det skal et nyt initiativ lave om på. I samarbejde med Lukas Graham lancerer WWF Verdensnaturfonden og Coca-Cola nu et særligt World Without Waste-initiativ, der skal bidrage til at mindske pant og plast i den danske natur.
I forbindelse med World Clean-up Day den 16. september 2023 opfordrer de sammen danskerne til indsamling af plastaffald. Indsamlede flasker og dåser – også kaldet “Panda Pant” – pantes til fordel for WWF Verdensnaturfondens arbejde med havskildpadder i Kenya, som lider massivt under den globale plastforurening.
“Hos WWF har vi en ambition om, at intet emballageaffald må ende i naturen, så et samarbejde med Coca-Cola og deres World Without Waste-strategi er både ekstremt meningsfuldt for os, men også for vores klode. Panda Pant er et koncept, der kan forene de to brands’ styrker på området og skabe en samlende fortælling, der både engagerer og oplyser danskerne, samtidig med at det skaffer penge til naturbevarende projekter,” siger Bo Øksnebjerg, Generalsekretær og CEO i WWF Verdensnaturfonden i Danmark.
Initiativet søsættes i samarbejde med danske ungdomsuddannelser og gymnasier, der fra den 10. august til 10. september konkurrerer i to forskellige kategorier inden for pant og plast; Panda Pant-Prisen gives til den skole, der indsamler mest pant, mens World Without Waste-Prisen, gives til den klasse, der på flotteste vis kan transformere plast fra naturen til kunst. Vinderne udvælges af Lukas Graham, Coca-Cola og WWF Verdensnaturfonden og vinder billetter til klassen til en eksklusiv koncert med Lukas Graham i 2024.
50 millioner flasker og dåser pantes ikke hvert år
Problematikken med panten der ikke ender i pantautomaterne men i skraldespande eller værre i naturen er af generel karakter, men man ser især tendensen hos de unge, som man ønsker at nå med initiativet.
“Vi ved fra en ny undersøgelse, at det særligt er blandt de unge, der er en problematik omkring manglende pantning. Mange unge kan ikke lide at gå ned med pant og er heller ikke bevidste om vigtigheden heraf – derfor lader de simpelthen være. Vi håber, at vi sammen med WWF Verdensnaturfonden og vores ambassadør, Lukas Graham, kan vise de unge, at det er cool at pante og at passe på naturen,” siger Annette Spanggaard, public affairs, kommunikations- og CSR direktør for Coca-Cola i Danmark.
I Danmark indleveres 92 procent af alle drikkevarer med pant faktisk til genanvendelse, men de resterende otte procent udgør mere end 50 millioner flasker og dåser, der dermed ikke pantes og recirkuleres til nye. Derfor ender meget plast stadig ude i naturen.
En ny undersøgelse, som Kantar Gallup har udarbejdet for Coca-Cola, viser, at det særligt er blandt de unge, der skal arbejdes med en holdnings- og adfærdsændring, når det gælder pantning. 74 % af respondenterne i aldersgruppen 18-35 år svarer således, at “det er snasket og klistret at pante”, mens 11 %, mener, det er “pinligt at pante fordi, det ser ud som om, jeg mangler penge”. Den udfordring tager musikikonet Lukas Graham nu op i samarbejde med Coca-Cola og WWF Verdensnaturfonden.
”Som barn på Christiania samlede jeg sammen med mine venner flasker på solskinsdage, så vi havde lidt at snolde for. Nu er det min datter, der har en fest, når hun fylder de tomme pantflasker i maskinen. Det giver derfor super god mening for mig atvære en del af dette initiativ, og jeg håber, det kan være med til at få flere til at pante tomme dåser og flasker,” fortæller Lukas Forchhammer.
World Without Waste-initiativet kulminerer på World Cleanup Day den 16. september 2023.
Om World Without Waste
Coca-Cola indførte i 2018 sin egen bæredygtighedsstrategi, World Without Waste. Med World Without Waste har læskedrikvirksomheden sat sig et ambitiøst mål om, at inden 2030 skal 100 procent af den emballage, der svarer til al Coca-Cola-salget, være indsamlet, og inden 2025 skal minimum 50 procent af emballagen være af genanvendt plast. Det europæiske mål for indsamling af drikkeflasker af plast er 77 procent i 2025 og 25 procent, når det gælder andelen af genanvendt plast i plastikflasker til drikkevarer. Læs mere om World Without Waste her: https://www.coca-cola.dk/baeredygtighed-vores-ansvar/miljo-og-genbrug/en-verden-uden-affald-coca-cola-annoncerer-ambiti-st-b-redygtigt-emballeringsm-l.
Om the Coca-Cola Company
The Coca-Cola Company (NYSE: KO) er en verdensomspændende læskedrikvirksomhed, der tilbyder et komplet drikkevaresortiment inkluderende over 500 brands i mere end 200 lande. Udover virksomhedens Coca-Cola brand, tilbydes brands som AdeS, Ayataka, Costa, Dasani, Del Valle, Fanta, Georgia, Gold Peak, Honest, innocent, Minute Maid, Powerade, Simply, smartwater, Sprite, vitaminwater, Kildevæld, Fuzetea, Ramlösa og ZICO. Vi udvikler hele tiden vores portefølje ved at reducere indholdet af sukker i drikkevarerne samt at lancere nye innovative produkter. Vi arbejder også på hele tiden at reducere vores miljøpåvirkning ved at give vand tilbage til samfundet og recirkulere.