Sundhedsstyrelsen lancerer i dag en kampagne, som markerer en ny drejning i kommunikationen om, hvordan vi allesammen kommer godt og sikkert igennem en hverdag præget af corona. Det oplyser Sundhedsstyrelsen i en pressemeddelelse.
Den nye kampagne er en venlig påmindelse om, hvad vi kan gøre for at holde smitten nede, men den er frem for alt en anerkendelse til befolkningen for at have gjort det godt. Og den peger på, hvor vigtigt det er, at vi holder fast i det, vi har lært. Uanset om man er ung eller ældre, single-mor eller far til fire, om man er overbekymret eller budskabstræt, eller om man er i øget risiko eller sund og stærk.
”Indtil nu har det mest handlet om at instruere os alle sammen i, hvad vi skal og må gøre for at undgå smitte. De blå plakater, bannere og film har husket os på de forskellige råd og anbefalinger siden marts. Og fordi vi har fulgt anbefalingerne, har vi kunnet holde epidemien under kontrol. Men det er hårdt i længden, og mange er ved at være trætte. Derfor skal den nye kampagne i højere grad motivere os alle til at holde fast,” forklarer enhedschef Niels Sandø.
Kampagnen har to spor – et til den brede befolkning og et til unge, og film er det bærende medie. Filmen til den brede befolkning er en hyldest til hverdagens helte, som følger rådene, også selvom det kan være kedeligt i længden. Filmene til unge har en mere humoristisk tone, og har Sundhedsstyrelsens direktør Søren Brostrøm som gennemgående karakter, der husker os på rådene.
Kampagnen kører året ud på TV, radio, i biografer samt en lang række sociale og digitale kanaler. Derudover vil der til den unge målgruppe være en række influencers, som på deres egne platforme vil bakke op om budskaberne.