Mens coronakrisen har ramt udsatte familier hårdt, lider også caféer og
restauranter under efterveerne fra den lange nedlukning. Coca-Cola donerer
nu 555.000 kr. til Mødrehjælpen, som op mod 500 udsatte børnefamilier kan
bruge på udvalgte restauranter og caféer i fire byer i Danmark –
heriblandt en række i København, som lokale familier nu kan ansøge om at
spise hos via Mødrehjælpen. Hos Sebastopol på Nørrebro glæder man sig over
at være en del af samarbejdet.

Selvom sommeren banker på efter en lang nedlukning, og alle længes efter
en tur udenfor hjemmets fire vægge, er det langt fra alle familier, der
har råd til et restaurantbesøg – et besøg som også landets cafeer og
restauranter har brug for.

Foranlediget af Coca-Cola i Danmark og i samarbejde med Carlsberg har The
Coca-Cola Foundation derfor doneret 555.000 tusind kr. til Mødrehjælpen –
og dermed en aften i byen for op mod 500 familier. Hos Mødrehjælpen sætter
man stor pris på donationen:

”Donationen fra Coca-Cola betyder, at udsatte familier kan få en oplevelse
sammen, de ellers ikke ville have mulighed for at få. Tiden med corona har
været hård for familierne, både økonomisk og mentalt. I lange perioder har
børnene været sendt hjem fra skole og dagtilbud, og det har betydet ekstra
udgifter til fx internet, mad samt hverdagsaktiviteter. Mange af de her
familier har slet ikke råd til at holde sommerferie, så en oplevelse som
den her gør faktisk en kæmpe forskel for børnene og deres forældre,” siger
Ninna Thomsen, Direktør i Mødrehjælpen.

Restaurantejer på Nørrebro: ”Det glæder os, vi kan glæde andre”

Familier kan fra i dag ansøge om gavekort til en gratis servering hos
udvalgte caféer eller restauranter i landets fire største byer: København,
Aarhus, Odense og Aalborg.

Sebastopol på Nørrebro er en af de restauranter i København, som inviterer
Mødrehjælpens familier indenfor. Udover glæden ved at give en familie en
hyggelig og velsmagende oplevelse, falder håndsrækningen fra Coca-Cola på
et tørt sted efter en lang nedlukning:

”Jeg glæder mig over at kunne give udsatte familier en oplevelse på vores
restaurant. Vi vil gøre vores bedste for at de her familier får mest
muligt ud af oplevelsen hos os, for vi ved, at det ikke noget, de får lov
til at prøve hver dag. Det har været et utrolig hårdt år, men heldigvis er
vi kommet godt fra start efter genåbningen, og det er dejligt at se, at
gæsterne har savnet at spise hos os, ” fortæller Tommy Juhl Jepsen, der
ejer restauranten Sebastopol på Nørrebro.

Ansøgningen til madbilletter sker som en del af ansøgningen til
Mødrehjælpens feriehjælp, og man kan få op til 5 billetter per familie.

Et flerårigt samarbejde

Hos Coca-Cola Danmark er man utrolig glad for at kunne glæde en masse
familier ved at bidrage med endnu en donation til Mødrehjælpen og samtidig
give en håndsrækning til de hårdtprøvede restauranter og caféer:

”Vores flerårige samarbejde med Mødrehjælpen betyder meget for os.
Samtidig ved vi, at café- og restaurantejere har det hårdt – også selvom
de nu har mulighed for at servere igen. Med denne donation kan vi i
samarbejde med Carlsberg hjælpe dem og ikke mindst give økonomisk trængte
familier mulighed for at få en dejlig fælles oplevelse,” siger Jes Randrup
Nielsen, der er Kommunikationschef for Coca-Cola Danmark.

Det er ikke første gang at Mødrehjælpen modtager en donation fra
Coca-Cola. I to år har den populære Coca-Cola julelastbil besøgt butikker
rundt omkring i hele landet og givet familier en oplevelse samtidig med,
at der blev samlet ind til julehjælp. Det gav mange hundrede familier
mulighed for at holde en god juleaften.